ویروس کرونا و عود افسردگی



تاریخ انتشار : 1400/04/08 02:00
نویسنده : دکتر سیروس جهانگیری روانپزشک تهران


ویروس کرونا باعث عود مجدد افسردگی می گردد. بعد از شیوع ویروس کرونا و تغییرات اجباری سبک زندگی، امکان عود مجدد افسردگی در افرادی که قبلاً افسرده بوده اند، افزایش می یابد. پس بهتر است از همین الان اقدامات لازم پیشگیری کننده را انجام دهیم.

ویروس کرونا باعث عود مجدد افسردگی می گردد. بعد از شیوع ویروس کرونا و تغییرات اجباری سبک زندگی، امکان عود مجدد افسردگی در افرادی که قبلاً افسرده بوده اند، افزایش می یابد. پس بهتر است از همین الان اقدامات لازم پیشگیری کننده را انجام دهیم.
در ادامه مطلب چند توصیه در جهت پیشگیری از عود مجدد افسردگی و مراقبت از خود را برایتان آورده ایم:

دوری از افکار منفی


بیشتر افرادی که از افسردگی رنج می‌برند دید مثبتی به زندگی ندارند. گذشت زمان، تمرکز روی افکار منفی و پرورش آنها باعث عود مجدد افسردگی در این افراد می‌شود. برای بهبود این شرایط پیشنهاد می‌شود که در لحظه زندگی کنید تا از افکار مزاحم رهایی یابید. می‌توانید از شیوه‌های آگاهی ذهنی برای رهایی از افکار منفی و تقویت افکار مثبت استفاده کنید.

یادداشت احساسات


بهترین کار برای تقویت خودآگاهی، تهیه یک دفتر یادداشت ثبت احساسات روزانه است. چک کردن روزانه وضعیت احساسی در پیشگیری از عود مجدد افسردگی به شما کمک کند. اگر وقت زیادی برای نوشتن ندارید، کافی است احساسات خود را در چند جمله خلاصه کنید، یا وضعیت احساسی خود را از ۰ تا ۱۰ امتیازبندی کنید و هر روز به حال روحی خودتان امتیاز بدهید. به طور کلی، اگر احساسات منفی حدود ۷ تا ۱۰ روز به طول بیانجامد، نشان دهنده وضعیت بحرانی است و نیاز به درخواست کمک فوری دارید.

درخواست کمک از دیگران


درست است که اتکا به خود نشانه خوبی از قدرت و خودکفایی است ولی برای رهایی از تنهایی و پیشگیری از عود مجدد افسردگی بهتر است از افرادی به عنوان حامی و پشتیبان کمک بگیرید، این افراد می‌توانند اعضای خانواده و یا دوستان نزدیک شما باشند.

مراقبت از خود


مراقبت از خود چیزی است که همه ما اغلب فراموش می‌کنیم، هرازگاهی خودتان را در اولویت قرار دهید. اگر احساس خستگی کردید آن روز را تعطیل کنید و به رختخواب بروید. برای انجام کاری که از آن لذت می‌برید وقت بگذارید و مراقب سلامتی خود باشید.

رژیم غذایی مناسب


رژیم غذایی سازگار با خلق و خو شامل خوردن مقدار زیادی غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ (مانند ماهی، میگو، روغن های گیاهی غنی شده، دانه کتان، روغن بذر کتان) است. اگر با خوردن غذاهای سرشار از امگا ۳ مشکل دارید از مکمل‌های امگا 3 استفاده کنید و مصرف قندها و کافئین را به حداقل برسانید.

کنترل عادات خواب


تحقیقات نشان داده اند که برنامه خواب نامنظم و دیر به رختخواب رفتن، نداشتن خواب کافی و حتی بیش از حد خوابیدن احتمال عود افسردگی را افزایش می‌دهد. حدوداً هشت ساعت خواب شبانه الزامی است. برای بهبود خواب خود بهتر است قبل از خواب با نوشیدن شیر گرم، دوش آب گرم، خواندن کتاب، عدم استفاده از موبایل و فضاهای مجازی و... آرامش پیدا کنید تا خواب بهتری داشته باشید.

پایبندی به مصرف داروهای ضد افسردگی


شش ماه بعد از شروع مصرف داروهای ضدافسردگی حالتان بهتر می‌شود و ممکن است وسوسه شوید که مصرف داروهایتان را قطع کنید، حتما با پزشک خود در مورد زمان و چگونگی کاهش و قطع مصرف داروها مشورت کنید تا از عود مجدد افسردگی پیشگیری کنید.





در دسته اطلاعیه ها

#افسردگی #افسردگی قرنطینه #



ارسال نظرات









نظرات